Jak napisać biznesplan dla wynajmu krótkoterminowego apartamentów i zabezpieczyć się przed kryzysem?
Branża wynajmu krótkoterminowego istnieje już od wielu lat.
Airbnb być może przejął rynek miejski – lecz znajduje się teraz na głębokiej wodzie ze względu na kryzys związany z koronawirusem – ale wynajem wakacyjny w docelowych lokalizacjach przechodził przez każdy kryzys – np. wielką depresję, 9/11, 2008. Branża zawsze dawała sobie radę.
Teraz bardziej niż kiedykolwiek widzimy, że ważne jest, aby planować swoje ruchy z wyprzedzeniem.
Wielu z nas podążało za falą rosnącej branży Airbnb, kochało przepływy pieniężne, ale nie planowało ani nie przygotowywało się.
Wielu gospodarzy nadal planuje zbudować i rozszerzyć działalność w zakresie wynajmu krótkoterminowego.
Tworzenie fundamentów i systemów oraz planowanie działalności jest kluczem do sukcesu. Zwłaszcza teraz – operatorzy, którzy wyjdą z tego żywi (i będą się rozwijać), to ci, którzy mają solidny, oparty na zysku plan.
Tak jak najprawdopodobniej nie spróbowałbyś zbudować domu bez pomysłu lub nawet małego projektu domu, tak i biznesplan pomoże Ci w podjęciu rozsądnych decyzji biznesowych zmierzających do zbudowania Twojego imperium wynajmu krótkoterminowego.
Plan biznesowy najmu krótkoterminowego jest planem dla Twojej firmy – ale w przeciwieństwie do planu domu, jest dynamiczny i zmienia się z czasem. Dobrymi powodami do napisania biznesplanu są:
- Dać twojej firmie największe szanse na sukces
- Sprawić, aby operacje były skuteczne i łatwe w zarządzaniu
- Pomoc w skupieniu się na niezbędnych krokach i zadaniach
- Określenie potencjalnych słabych punktów
- Podejmowanie rozsądnych decyzji
Jeśli to cię przekonało, oto mój przewodnik, który pomoże ci napisać biznesplan wynajmu wakacyjnego.
Przeanalizujcie rynek
Pierwszym krokiem w Twoim biznesplanie Airbnb będzie analiza rynku, na którym chcesz działać. Mianowicie, rynku, na którym będzie się znajdował Twój obiekt. Jak Twój biznes wynajmu wakacyjnego wpisuje się w rynek wynajmu krótkoterminowego?
Jeśli posiadasz już nieruchomość, zastanów się, czy działalność w zakresie wynajmu krótkoterminowego byłaby tam opłacalna. Możesz to ustalić za pomocą takich narzędzi jak Airdna lub Mashvisor.
Czy jest na to zapotrzebowanie? Jeśli masz do czynienia z arbitrażem najmu, możesz wybrać nieruchomość w optymalnej lokalizacji. Ogólnie rzecz biorąc, chcesz poszukać miejsca, które charakteryzuje się wysokim popytem na podróże, niską sezonowością, luźnymi lub całkowitym brakiem przepisów, i w którym zwrot z inwestycji jest wysoki.
To samo dzieje się w przypadku, gdy zdecydujesz się na model zarządzania nieruchomością.
Zidentyfikuj swoją niszę
Możesz znać przysłowie „jeśli sprzedajesz do wszystkich, nie sprzedajesz do nikogo”.
Dotyczy to również biznesu wynajmu krótkoterminowego. W ramach swojego biznesplanu Airbnb, poświęć trochę czasu na zastanowienie się, do jakich gości chcesz trafić. Możesz dotrzeć do par, cyfrowych nomadów, rodzin, osób podróżujących służbowo, kawalerów, turystów pieszych, rowerzystów lub kogokolwiek innego. Tak długo, jak długo wiesz, kto to jest.
Korzyścią z wybrania niszy jest to, że można skierować swój obiekt, zapewniając udogodnienia dla tego konkretnego odbiorcy i tworząc przekaz, który jest specyficzny dla tego odbiorcy.
Kiedy twoja grupa docelowa widzi ofertę, która jest specyficzna dla ich potrzeb, znacznie bardziej prawdopodobne, jest to że zarezerwuje ona twój obiekt.
Awatar klienta
Po zdefiniowaniu swojej niszy powinieneś stworzyć różne awatary dla swoich potencjalnych gości. Tutaj umieścisz wszystkie informacje o Twoim idealnym gościu: jak lubi podróżować, co lubi, a czego nie, czego przede wszystkim szuka w nieruchomości i nie tylko.
Pomoże Ci to dowiedzieć się, czego potrzebują twoi goście od wynajętej nieruchomości:
Spróbuj zdobyć następujące informacje:
- Imię i nazwisko
- Wiek
- Praca
- Styl podróżowania
- Zainteresowania
- Rodzina
Zadawaj tego typu pytania (możesz również zadać obecnym gościom, jeśli czujesz się z nimi komfortowo!), aż poczujesz, że rozmawiasz z konkretną osobą.
Analiza konkurencji
Tutaj będziesz sprawdzał, co robią twoi konkurenci w tej samej niszy. Mogą to być albo inne nieruchomości Airbnb, albo hotele, albo B&B. Sprawdź następujące informacje na ich temat:
- Jakie oplaty pobierają
- Jaki standard zakwaterowania oferują
- Jakie usługi oferują
- Jakie udogodnienia oferuje ich apartament
Pomoże Ci to zapewnić, że Twoja nieruchomość będzie w stanie konkurować z innymi!
Wymagania prawne
Powinieneś już teraz wiedzieć, jakie są wymogi prawne w twojej jurysdykcji. To dlatego, że na już na wstępnym etapie badania zbadałeś tą sprawę. Następnym krokiem jest zaplanowanie, jak zamierzasz się upewnić, że działasz w pełni legalnie.
Jeśli wybrany przez Ciebie obszar nie pozwala na krótkoterminowy model biznesowy, który wybrałeś, znajdź inny. Sprawdź na stronie internetowej Airbnb i w Urzędzie Miasta lokalne przepisy dotyczące wynajmu krótkoterminowego.
Sprawdź u władz lokalnych, czy potrzebujesz licencji biznesowej. Niestety, nie ma drogi na srkóty do uzyskania tych informacji.
Analiza nieruchomości
Jedną z ważnych części Twojego biznesplanu Airbnb jest analiza Twojej nieruchomości, by przewidzieć jej potencjał biznesowy. Możesz ocenić, co się wydarzy: czynsz, jeśli prowadzisz arbitraż najmu, członkowie zespołu, marketing, licencje, itp. i zobaczyć, co wyjdzie na jaw.
Być może będziesz musiał popracować nad nieruchomością – naprawić ją lub pomalować ją dodatkową warstwą farby.
Zasadniczo, chcesz mieć pewność, że będziesz zarabiać wystarczająco dużo na swojej działalności. Możesz użyć do tego kalkulatora zysków Mashvisor’s Airbnb.
Model biznesowy wynajmu krótkoterminowego
Istnieje kilka różnych modeli biznesowych, z których każdy ma swoje wady i zalety. Zanim zaczniesz swój biznes, możesz wybrać jeden z nich:
- Tradycyjna inwestycja w nieruchomości – kupno nieruchomości i prowadzenie na niej działalności
- Model arbitrażu najmu
- Model zarządzania nieruchomościami
Wszystkie one mają różne poziomy ryzyka, szybkość wyskalowania i potencjał zysku. Wybierz ten, który działa najlepiej dla Ciebie. Tradycyjne inwestycje w nieruchomości przynoszą zazwyczaj największy zysk, jednak są trudne do wyskalowania i są obarczone największym ryzykiem. Z drugiej strony, zarządzanie nieruchomościami innych osób jest na ogół najszybsze do wyskalowania, niesie najmniejsze ryzyko, ale również najmniejszy potencjał zysku.
Zależy to od tego, czego oczekujesz i do czego masz dostęp.
Plan finansowy
Teraz, gdy wybrałeś już model biznesowy, kolejnym krokiem w biznesplanie Airbnb są Twoje finanse.
Jak zamierzasz sfinansować swoją krótkoterminową nieruchomość? Jak zamierzasz przejść do następnej nieruchomości? Jest to szczególnie ważne, jeśli zamierzasz zastosować bardziej intensywny model biznesowy, jak arbitraż lub tradycyjne inwestycje.
Poza czynszem lub kredytem hipotecznym istnieją również inne koszty związane z nieruchomością. Koszty rozpoczęcia działalności mogą obejmować ręczniki, artykuły gospodarstwa domowego, artykuły spożywcze i utrzymanie nieruchomości.
Twój biznesplan Airbnb powinien również uwzględniać wydatki, by dokładnie oszacować przepływy pieniężne i dochód netto.
Struktura zarządzania krótkoterminowego wynajmu nieruchomości
Teraz będziesz musiał wybrać, jak będziesz zarządzał swoją nieruchomością.
Jeśli przyjmujesz model zarządzania nieruchomością, od początku jest to całkiem jasne. (To ty zarządzasz nieruchomością).
Jeśli nie, możesz podjąć kilka kroków. Po pierwsze, możesz robić wszystko sam i nie zlecać niczego na zewnątrz. W ten sposób jednak, będzie cieżko rozwinąć twój biznes
Możesz też mieć firmę zarządzającą nieruchomością od A do Z, nawet z uwzględnieniem marketingu. Jeśli Ci się to nie podoba, możesz zatrudnić indywidualnego, niezależnego zarządcę nieruchomości, który dopiero rozwija swoją działalność .
Możesz również skorzystać z narzędzi automatyzujących, aby w miarę możliwości zautomatyzować zarządzanie, włączając w to komunikację z gośćmi i ustalanie cen.
Unikalny punkt sprzedaży
To jest część niszy, część oferty. Co wyróżnia Cię spośród wszystkich innych apartamentów w Twojej niszy?
Wymaga to odrobiny głębokiej refleksji i kreatywności, aby odkryć swój Unikalny Punkt Sprzedaży (USP). Rzeczy, które nie są wyjątkowymi punktami sprzedaży:
- Dobra komunikacja
- Czystość
- Wifi
- Dobra obsługa klienta
Są to na ogół podstawowe wymagania, których goście oczekują od swoich najemców. Nie czynią cię one wyjątkowym, są tylko standardem.
Musisz myśleć głębiej. Co sprawia, że twój lokal wyróżnia się wśród innych w twojej niszy? Przykłady unikalnych punktów sprzedaży to:
- Prywatny basen
- Kominek
- Grill gazowy
- Patio z widokiem na morze
- Miejsce historyczne
- Oświetlenie słońcem
Strategia marketingowa
Prawie skończyłeś swój biznesplan Airbnb. Kolejnym – i bardzo ważnym – elementem Twojego planu jest określenie, jak będziesz sprzedawał swoją nieruchomość.
Dla wielu gospodarzy jest to w porządku, po prostu wrzuć go na Airbnb i czekaj. Ale jeśli próbujesz rozwinąć swój biznes wynajmu krótkoterminowego, prawdopodobnie chcesz pomyśleć o bardziej wyjątkowych sposobach promocji swojej oferty.
Po pierwsze, upewnij się, że umieścisz ją na większej liczbie platform, niż tylko Airbnb. Booking.com, VRBO, HomeAway, Tripadvisor, Expedia i wiele innych to platformy, które pomogą Ci uzyskać większe obłożenie. Następnie możesz skorzystać z oprogramowania do automatycznego zarządzania nieruchomościami, aby zsynchronizować swoje kalendarze i ceny.
Możesz również stworzyć stronę internetową dla swojej oferty i użyć SEO i płatnych reklam, aby uzyskać jeszcze większy zasięg.
Rankingi Airbnb
Ostatnim krokiem jest zaplanowanie sposobu, w jaki zamierzasz pracować z Airbnb SEO, by Twoja oferta znalazła się na pierwszych stronach. Airbnb ma ponad 100 czynników rankingowych, w tym:
- Zadowolenie gości
- Opinie gości
- Dwell time
- Ceny
- Długość oferty
- Długość pobytu
- Wskaźnik procentowy rezerwacji
- Komunikacja z gośćmi
- Personalizacja
Jest ich o wiele więcej, ale wiele z nich można kontrolować, wykonując następujące czynności:
- Pisząc dobry tytuł Airbnb
- Tworzenie dobrze skonstruowanego, emocjonalnego i opisowego opisu Airbnb
- Automatyzacja komunikacji z gośćmi w celu skrócenia czasu reakcji
- Skupienie się na tworzeniu pozytywnych doświadczeń z gośćmi
- Reagowanie na opinie gości