Szukając wymarzonych dla siebie lub rodziny wakacji, niemal każda oferta kusi potencjalnego klienta liczbą tak zwanych „gwiazdek”. Możemy obserwować realny „wyścig zbrojeń w gwiazdki” wśród hoteli, a co za tym idzie w oferowanej przez nie atrakcyjności, wszak gwiazdka jest dla niejednego z nas gwarantem spełnionego odpoczynku, luksusu oraz niezwykłego standardu.
I tak w rzeczywistości jest… Liczba posiadanych gwiazdek świadczy o udogodnieniach i standardzie, oferowanym przez hotel. Im jest ich więcej tym większego luksusu może spodziewać się spragniony relaksu urlopowicz. Jednakże należy pamiętać, aby oznaczenia te traktować z odpowiednim dystansem, bowiem nie istnieje żaden międzynarodowy dokument, który w sposób jednoznaczny wskazuje jakie wymogi muszą byś spełnione na określoną „gwiazdkę”. Z kolei niektóre kraje w ogóle nie respektują takiej klasyfikacji. Należy do nich na przykład Skandynawia. Tak więc powinniśmy zachować pewną dozę niepewności przy wyborze zagranicznych obiektów, aby nie przepłacić w nadziei na wakacje „jak z filmu”.
Weźmy jednak pod lupę gwiazdki nad hotelami urokliwych miejsc polskich- „Pięć znaczy luksus, z kolei trzy to solidny standard???” W Polsce gwiazdki są przyznawane przez Marszałka Województwa, na podstawie ustawy z 1997 roku. Brana pod uwagę lista wymagań stawianych hotelom obejmuje aż 52 punkty!
Hotele 1-gwiazdkowe posiadają najmniejszą liczbę usług wliczonych w cenę. Wyposażenie pokoju musi obejmować między innymi łóżko, o określonych wymiarach, szafę, szafkę nocną lub stolik, biurko lub stół, krzesła. Łazienka może być wspólna dla wielu pokoi lub osobna. Na zewnątrz muszą znajdować się miejsca postojowe. Dodatkowo hotel powinien zaoferować jedno miejsce wspólne, gdzie dostępna będzie telewizja. Trochę marna oferta… taka na bardzo wyczerpany budżet studencki…
Hotele 2-gwiazdkowe oferują większą wielkość pokoju, dodatkowe miejsce na bagaż oraz aperitif-bar lub bar kawowy. Z kolei decydując się na trzy gwiazdki można spodziewać się: telewizora, telefonu, wody butelkowanej, zestawu do czyszczenia ubrań i butów, a także restauracji, room service dostępnego 18godzin na dobę minimum!! A ponadto usługi prasowania i prania oraz sprzedaży kosmetyków i środków higieny.
Hotele 4-gwiazdkowe kuszą nas nie tylko klimatyzacją, lecz także kompleksami do odnowy biologicznej- co najmniej 2 usługi spośród: basenu, sauny, siłowni, solarium, masaży oraz SPA. Hotel musi zapewnić gościom strzeżony parking oraz kwiaciarnię lub opcję dostarczenia kwiatów. W przypadku hotelu z pięcioma gwiazdkami dostępne jest oddzielne wejście oraz sejf w pokoju.
Co ciekawe wszystkie hotele muszą podawać gościom śniadanie oraz akceptować płatności kartą, chociaż dla hoteli 1 i 2 gwiazdkowych przepis ten obowiązuje tylko jeśli liczba pokojów jest większa od 50. Konieczna jest także winda, chociaż tutaj sytuacja uzależniona jest od liczby gwiazdek i liczby kondygnacji w budynku. Każdy hotel musi dodatkowo posiadać pokoje wyłożone wykładziną oraz wydzielone przestrzenie dla osób palących.